Wil jij ook succesvol meer klanten werven? Meer verkopen en leads, minder moeite.
Meer klanten werven via online marketing
Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om meer klanten te krijgen. En in het huidige digitale tijdperk is online marketing één van de beste manieren om meer potentiële klanten te bereiken.
Er zijn een aantal verschillende online marketing strategieën die je kunt gebruiken om meer mensen te bereiken. Hieronder lichten we een paar van de meest effectieve online marketing methodes toe.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Eén van de beste manieren om meer klanten te krijgen is ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk in de resultaten van zoekmachines staat. Dit is waar SEO om de hoek komt kijken.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van je website voor Google en andere zoekmachines, zodat je site hoger in de zoekresultaten verschijnt als mensen zoeken naar zoekwoorden die verband houden met je bedrijf, diensten of producten.
Dit kan een ingewikkeld proces zijn. Maar er zijn een paar eenvoudige dingen die je kunt doen om de SEO van je website te verbeteren. Zoals:
- Gebruik zoekwoorden in je titels en beschrijvingen
- Gebruik relevante zoekwoorden in de hele inhoud (website teksten) van je website
- Optimaliseer de afbeeldingen en andere mediabestanden van je website
Om te beginnen is het verstandig om eerst te bepalen welke zoekwoord posities je nu hebt. Gebruik je (nog) geen tools als Google Search Console of een andere ranking tool? Lees dan ons artikel ‘Hoe hoog sta ik op Google?‘.
Linkbuilding is een term die je vast weleens voorbij hebt zien komen. Bij sommige mensen heeft linkbuilding een slecht of negatief imago. Dat is niet altijd terecht. Ook al wil je inderdaad ver weg blijven van bepaalde linkbuilding technieken. Maar kwalitatief goede linkbuilding is onmisbaar wanneer je goede zoekwoord posities wilt behalen. Sterker nog…iedere concurrent die momenteel de topposities in jouw vakgebied innemen passen linkbuilding toe. Zonder enige twijfel.
Onze linkbuild marketeers zijn specialisten op dit gebied en weten precies welke backlinks jouw website nodig heeft. Heb je behoefte aan uitleg hierover of ben je op zoek naar een professioneel linkbuilding bureau? Neem dan contact met ons op.
Betaalde advertenties (SEA)
Een andere goede manier om meer klanten te krijgen is door middel van pay-per-click (PPC) advertenties. Met een SEA campagne kun je advertenties maken die op Google (Google Ads), Bing (Bing Ads) en andere zoekmachines verschijnen als mensen zoeken naar zoekwoorden die met je bedrijf te maken hebben.
Je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt, waardoor een SEA campagne een heel effectieve manier is om potentiële klanten naar je website te krijgen. Maar pas op, wanneer je de campagnes en advertenties niet goed opzet en instelt dan kunnen de kosten heel snel oplopen.
Sociale media marketing
Sociale media zijn een geweldige manier om met potentiële en huidige klanten in contact te komen. En je kunt sociale media gebruiken om je bedrijf te promoten en verkeer naar je website te leiden.
Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je dit kunt doen, zoals het maken van social media berichten die naar je website linken, actief communiceren en reageren op posts, het opzetten van social media advertenties en meer.
De belangrijkste sociale media platforms zijn; Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Voor de fashion & living markt is Pinterest ook een goed kanaal.
E-mail marketing
E-mail marketing is een andere effectieve manier om potentiële en huidige klanten te bereiken. E-mail marketing is het proces van het versturen van marketing berichten via e-mail naar een lijst van abonnees.
Je kunt e-mail gebruiken om maandelijkse nieuwsbrieven, promotieaanbiedingen en andere informatie over je bedrijf te versturen. Dit is een prima manier om potentiële klanten op de hoogte te houden van je nieuwste producten of diensten, en tegelijk relaties met hen op te bouwen.
Content marketing
Bij contentmarketing gaat het om het maken van waardevolle inhoud die de aandacht trekt en verkeer naar je website realiseert. Content kan bestaan uit blogberichten, infographics, video’s en meer.
Door inhoud van hoge kwaliteit te maken, kun je potentiële klanten naar je website lokken en vertrouwen met hen opbouwen. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer verkoop en conversies.
Content marketing is ook een goede manier om meer backlinks te krijgen naar je website. Wanneer je echt kwalitatief goede en waardevolle content creëert, dan is de kans groot dat andere websites een verwijzing plaatsen naar jouw website. Deze natuurlijke en automatische vorm van linkbuilding is erg waardevol, maar ook erg lastig te bewerkstelligen.
Online directories en bedrijvengidsen
Er zijn een aantal online directories die bedrijven in specifieke industrieën of categorieën in een lijst opnemen. Deze kunnen een prima manier zijn om je bedrijf onder de aandacht te brengen van potentiële klanten die bedrijven als het jouwe zoeken.
Enkele populaire online directories zijn Yelp, Google My Business, Apple Maps, Facebook Pages en Instagram for Business.
Lokale zoekmachine optimalisatie (Local SEO)
Als je bedrijf een fysieke locatie heeft, dan moet je ervoor zorgen dat je je website optimaliseert voor lokale zoekmachine resultaten. Dit is waar local SEO om de hoek komt kijken.
Lokale SEO is vergelijkbaar met gewone SEO, maar is gericht op het optimaliseren van je website voor zoekopdrachten die in een bepaalde plaats of regio worden gedaan. Dus stel je hebt een loodgietersbedrijf in Amsterdam. Als dan iemand zoekt naar “loodgieters in Amsterdam”, dan wil je graag met jouw website bovenaan in Google staan.
Er zijn een aantal verschillende dingen die je kunt doen om je website te optimaliseren voor lokale zoekresultaten, zoals:
- Gebruik belangrijke zoekwoorden in titels en beschrijvingen
- Gebruik relevante zoekwoorden in de hele inhoud van je website
- Optimaliseer de afbeeldingen en andere mediabestanden van je website
Google Analytics
Google Analytics is een gratis dienst van Google waarmee je het verkeer dat naar je website komt kunt meten en volgen. Dit zijn uiterst waardevolle gegevens die je kunnen helpen je website en je marketing inspanningen te verbeteren.
Zo weet je precies hoeveel bezoekers je website heeft, waar ze vandaan komen en welke bezoekers over zijn gegaan tot het plaatsen van een bestelling of invullen van een lead formulier. Ook kun je nog veel meer data inzien, zoals de leeftijd van je bezoekers, geslacht, plaats en hoeveel pagina’s ze bekijken.
A/B testen
A/B testing is een proces waarbij twee verschillende versies van iets (zoals een webpagina of een e-mail) worden getest om te zien welke beter presteert. Dit is een geweldige manier om je website en marketing campagnes nauwkeurig af te stemmen voor maximaal resultaat.
Je kunt dan keuzes maken op basis van data en feiten, je gevoel heeft immers niet altijd gelijk. Zo kom je af en toe voor verrassende uitkomsten te staan die je nooit had verwacht. Je kunt zo je conversieratio optimaliseren, soms zelfs met tientallen of honderden procenten.
Conversiepercentage optimalisatie (CRO)
Conversie optimalisatie (CRO) is het proces waarbij je je website optimaliseert om het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt, zoals een aankoop doen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief, te verhogen.
Er zijn een aantal verschillende dingen die je kunt doen om het conversiepercentage van je website te verbeteren, zoals:
- Meeslepende call-to-actions maken
- Overtuigende copywriting gebruiken
- Gebruik aantrekkelijke visuals en ontwerpelementen
Zoals hierboven ook aangegeven kan A/B testing je helpen om de juiste keuzes te maken en je conversiepercentage verbeteren.
Mobiele marketing
Mobiele marketing is het proces van het maken en afleveren van marketingboodschappen aan mensen via hun mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Dit is een geweldige manier om potentiële klanten te bereiken die altijd onderweg zijn. Mobiele marketing wordt niet heel veel toegepast, mede door de beperkende mogelijkheden in verband met de wetgeving op dit gebied.
Wil jij ook meer klanten werven met online marketing?
Ben jij ook enthousiast geworden en heb jij een gezonde ambitie om meer klanten binnen te halen voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op en samen gaan we kijken wat voor jouw bedrijf de beste online marketing strategie is.