Online marketing voor de schoenenbranche? Zorg ervoor dat klanten jouw schoenenwinkel of schoenenwebshop weten te vinden.
Online marketing voor schoenenwinkels
Online marketing kan een geweldige manier zijn om je schoenenzaak te promoten en nieuwe klanten te bereiken. Er zijn verschillende online marketing strategieën die je kunt gebruiken om potentiële klanten te bereiken, waaronder zoekmachine optimalisatie (SEO), social media marketing, content marketing en pay-per-click (PPC) of Cost Per Click (CPC) campagnes. Deze laatste vorm van marketing wordt ook wel SEA genoemd. Hoewel elk van deze strategieën zijn eigen voordelen heeft, kan het gebruik van een combinatie ervan de meest effectieve manier zijn om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.
Meer schoenen verkopen?
Wil je ook meer klanten in je schoenenwinkel en meer schoenen verkopen? Het is gemakkelijker dan je denkt met de juiste online marketing strategie.
Als je de trotse eigenaar van een schoenenwinkel bent, weet je dat één van de grootste uitdagingen is om genoeg schoenen te verkopen om je zaak draaiende te houden. En hoewel er veel manieren zijn om je winkel en je producten aan de man te brengen, is het online bereiken van potentiële klanten een van de meest effectieve. Maar met de enorme hoeveelheid opties aan online marketing mogelijkheden die vandaag de dag beschikbaar zijn, kan het moeilijk zijn te weten waar je moet beginnen.
Online marketing strategie en ideeën
Met de juiste online marketing strategie kun je in contact komen met meer klanten dan ooit tevoren en meer schoenen verkopen dan je ooit voor mogelijk hield. Dit is hoe je dat kunt bewerkstelligen:
- Maak een aantrekkelijk website ontwerp
- Zorg ervoor dat je site mobielvriendelijk is
- Bied gratis verzending of andere extra services aan
- Optimaliseer je website voor zoekmachines en gebruik gerichte zoekwoorden in je content
- Start een SEA campagne in Google Ads
- Gebruik sociale media om bestaande en nieuwe klanten te bereiken
- Analyseer je gegevens om de resultaten te verbeteren
Als schoenenverkoper sta je voor unieke uitdagingen als het gaat om online marketing van je bedrijf. Je moet niet alleen potentiële klanten aantrekken, maar je ook onderscheiden van de concurrentie. Bovendien moet je manieren vinden om je bestaande klanten tevreden te houden en terug te laten komen voor toekomstige aankopen.
Welke online marketing kanalen toepassen?
Optimaliseer je website voor SEO
Als het gaat om online marketing voor schoenenwinkels, is SEO vaak één van de meest effectieve strategieën. Dit komt omdat 95% van de mensen die online naar schoenen zoeken zich eerst online oriënteren. Hiervoor gebruiken deze mensen specifieke zoekwoorden als ze hun zoekopdrachten doen. Door je website en de inhoud ervan voor deze zoekwoorden te optimaliseren, kun je bovenaan in Google komen te staan. Maar uiteraard ook in andere zoekmachines als Bing en Yahoo.
Naast het optimaliseren van de technische kant van je website, moet ook de inhoud van hoge kwaliteit zijn en geoptimaliseerd zijn voor de zoekwoorden waarop je graag beter gevonden wilt worden. Deze inhoud kan bestaan uit blogberichten, artikelen, categoriebeschrijvingen, productbeschrijvingen, maar ook video’s en zelfs infographics.
Start een SEA campagne in Google Ads
CPC advertenties is een andere manier om online potentiële klanten te bereiken. Bij deze aanpak betaal je per klik of bezoeker wanneer iemand op je advertentie klikt. Je kunt dan zelf opgeven voor welke zoekwoorden jouw advertenties getoond worden en ook instellen in welke regio jouw advertenties getoond worden. Deze advertenties kunnen heel effectief zijn om een doelgroep te bereiken, maar ze kunnen ook duur zijn. Je moet daarom zorgvuldig je budget afwegen voor je beslist of je al dan niet gaat testen met een SEA campagne.
Gebruik sociale media platforms in je voordeel
Sociale media marketing is een andere effectieve online marketing strategie voor schoenenwinkels. Deze aanpak houdt in dat je sociale media accounts aanmaakt en onderhoudt op platforms als Facebook, Twitter, en Instagram. Door boeiende en informatieve inhoud op deze platforms te plaatsen, kun je relaties met potentiële klanten opbouwen en je bedrijf bij een groter publiek onder de aandacht brengen. Zeker in de schoenenbranche kan social media interessant zijn, aangezien klanten die geïnteresseerd zijn in fashion veelal visueel ingesteld zijn. Mooie sfeerfoto’s en nieuwe collecties kun je zo goed onder de aandacht brengen.
Naast het maken van goede inhoud, moet je er ook voor zorgen dat je regelmatig met je volgers communiceert. Door te reageren op opmerkingen en berichten laat je zien dat je actief bent op sociale media en geïnteresseerd bent in het horen van je klanten. Echter is het opbouwen van een trouwe community veel werk en duurt dat soms enkele jaren.
Online marketing uitbesteden?
Zoals je ziet zijn er verschillende online marketing strategieën die je kunt gebruiken om potentiële klanten te bereiken en je schoenenwinkel te promoten. Een combinatie van deze strategieën gebruiken is vaak de meest effectieve manier om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.
Als je niet zeker weet welke methode het beste voor je schoenenzaak zou werken. Overweeg dan eens jouw online marketing activiteiten uit te besteden aan een professional. Er zijn veel voordelen aan het uitbesteden van online marketing, vooral als je niet vertrouwd bent met de complexiteit van digitale marketing. Door dit werk aan onze marketeers toe te vertrouwen, kun je zelf tijd vrijmaken om je te concentreren op andere aspecten van het runnen van je bedrijf. Bovendien hebben onze marketing specialisten toegang tot een breder scala van kennis, ervaring en hulpmiddelen. Je krijgt advies op maat en kunt mede daardoor veelgemaakte fouten vermijden. Onze marketeers weten door jarenlange ervaring precies wat wel en niet werkt in de schoenenbranche. Wat je op de lange duur veel geld zal besparen. Online marketing is altijd een investering, geen kostenpost.
Wij werken momenteel voor diverse schoenenwinkels en landelijke schoenenketens met tientallen filialen. En met succes, want voor alle winkels hebben we op korte termijn een prachtige groei gerealiseerd. Van tientallen procenten groei tot honderden procenten, mede afhankelijk van de uitgangssituatie en concurrentiepositie. Heb je ook interesse om online te groeien en ben je klaar om jouw schoenenwinkel naar een hoger niveau te tillen? Neem dan contact met ons op. We geven graag advies op maat, gebaseerd op jouw specifieke behoeften.