10 tips voor een hogere conversie

Praktische conversie optimalisatie tips voor jouw webshop om te groeien.

Hoe verhoog je jouw conversiepercentage? Praktische tips voor meer conversies en verkopen.

10 tips voor een hogere conversie

Wat maakt de ene website succesvoller dan de andere als het gaat om het omzetten van bezoekers in klanten? Er zijn echter enkele bewezen methoden die je kunnen helpen je conversiepercentage te verbeteren. Dit zijn de belangrijkste conversie verhogende tips:

  1. Bied een gratis give-away of een korting aan voor klanten die voor het eerst komen.
  2. Maak het bezoekers gemakkelijk om te vinden wat ze zoeken.
  3. Gebruik duidelijke en beknopte taal op je hele website.
  4. Zorg ervoor dat je website visueel aantrekkelijk is en gemakkelijk te navigeren.
  5. Bied 24/7 klantenondersteuning.
  6. Test verschillende versies van je website om te zien welke het beste presteert.
  7. Houd je website actueel en relevant.
  8. Gebruik pop-ups en andere vormen van reclame spaarzaam.
  9. Bied een verscheidenheid aan betalingsmogelijkheden.
  10. Cross-sell en upsell producten en diensten.

Door deze tips op te volgen kun je ervoor zorgen dat je website zo succesvol mogelijk is als het gaat om het omzetten van bezoekers in klanten.

Hulp nodig?

Onze marketeers zijn gespecialiseerd in SEO & linkbuilding en hebben jarenlange ervaring. Wij zorgen dat jouw website goed gevonden wordt op zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Waarom voor ons kiezen? We werken met maandelijks opzegbare pakketten en moeten daardoor iedere maand weer onze meerwaarde bewijzen. We hebben bestaansrecht omdat we meer winst realiseren voor bedrijven en hen laten groeien.

1. Bied een gratis give-away of een korting aan voor klanten die voor het eerst komen

Geef nieuwe of bestaande klanten een gratis freebie of korting om het extra interessant te maken om jouw product of dienst aan te schaffen. Dit kan je helpen meer klanten te converteren en je verkoop te verhogen. Het is een geweldige manier om nieuwe klanten kennis te laten maken met je product of dienst, en ze over te halen vaste klanten te worden.

Zorg ervoor dat je de give-away, freebie of korting prominent op de website vermeldt en maak het de klanten gemakkelijk deze eenvoudig in te wisselen. Door een kleine stimulans te geven, kun je meer mensen aanmoedigen om je product of dienst te bekijken en te bestellen.

2. Maak het bezoekers gemakkelijk om te vinden wat ze zoeken

Zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken op je website. Een manier om dit te doen is ervoor te zorgen dat de navigatie van je website gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is. Een andere manier is het gebruik van effectieve zoekwoorden en interne links in de inhoud van je website. Plaats ook vooral directe links naar de producten en productgroepen waarover een blogartikel gaat.

Door bezoekers vanuit de zoekmachines te leiden naar een overzichtelijke landingspagina met de juiste informatie of producten, zorg je ervoor dat bezoekers niet afhaken en de website verlaten. Een hoog bouncepercentage resulteert indirect ook weer in een verslechtering van de organische vindbaarheid.

3. Gebruik duidelijke en beknopte taal op je hele website

Door op de hele website duidelijke taal te gebruiken maak je het bezoekers gemakkelijk te begrijpen wat je zegt. En het helpt hen ook de informatie die ze nodig hebben snel en gemakkelijk te vinden. Vergeet niet dat je website niet alleen voor jou is; hij is er vooral voor je bezoekers! Gebruik korte alinea’s en kopjes om de tekst te helpen opbreken, en gebruik waar nodig lijsten en bullet points.

Bezoekers beslissen doorgaans binnen 1 of 2 seconden of men op de pagina blijft of de website direct weer verlaat. Zorg dus dat je een heldere website toont, waardoor de bezoekers ook daadwerkelijk op jouw website blijft.

4. Zorg ervoor dat je website visueel aantrekkelijk is en gemakkelijk te navigeren

Een visueel aantrekkelijke website waarop je makkelijk kunt navigeren maakt het voor je bezoekers aangenamer. Het helpt hen langer op je site te blijven. Je kunt dit doen door gemakkelijk leesbare lettertypes te gebruiken, je inhoud uit elkaar te plaatsen, en duidelijke en beknopte koppen te gebruiken. Zorg er bovendien voor dat je je inhoud organiseert op een manier die logisch en gebruikersvriendelijk is.

Navigatiemenu’s moeten gemakkelijk te vinden en te gebruiken zijn, en links moeten naar de juiste pagina’s leiden. Als je je website er goed uit kunt laten zien en aanvoelen, zullen mensen eerder geneigd zijn rond te blijven hangen en te ontdekken wat je allemaal te bieden hebt. Neem dus de tijd om het er goed uit te laten zien – het zal de moeite waard zijn!

5. Bied 24/7 klantenondersteuning

Om ervoor te zorgen dat je klanten de best mogelijke ervaring hebben is een optimale klantenondersteuning of support cruciaal. Dit zal helpen je verkoop te verhogen en je klanten tevreden te houden. Bezoekers kunnen nu eenmaal bepaalde informatie over het hoofd zien of alleen maar even iemand willen spreken om te kijken of de webshop wel legitiem is. Vaak zijn het korte contactmomenten, die kunnen leiden tot mooie bestellingen.

Maak het bezoekers eenvoudig en laat men kiezen via welk kanaal men contact wil opnemen. Sommige mensen geven de voorkeur aan bellen, anderen juist weer aan e-mail, Whatsapp of chat. Bied zoveel mogelijk opties aan om contact op te nemen.

6. Test verschillende versies van je website om te zien welke het beste presteert

Je kunt A/B testen gebruiken om verschillende versies van je website te testen om te zien welke beter presteert. Je kunt ook verschillende browsers en apparaten testen om te zien hoe je website er op verschillende apparaten uitziet en presteert.

Een website kan er misschien mooi uitzien, maar wellicht converteert deze heel slecht. En jij kunt de website er wel mooi uit vinden zien, maar vinden jouw potentiële klanten dat ook? Meten is weten. En door deze data goed in kaart te brengen kun je met zekerheid zeggen wat de best converterende versie is van je website.

Zo kan een andere kleur van de add-to-cart button al een groot verschil maken. Of het wel of niet weergeven van USP’s of keurmerken en veiligheidscertificaten tijdens de checkout heeft een grote invloed op het conversiepercentage.

7. Houd je website actueel en relevant

Het kan tijdrovend zijn om de nieuwste trends in jouw markt of vakgebied te blijven volgen, maar het is belangrijk dat je website actueel en up-to-date blijft. Een verouderde website zal bezoekers hun interesse doen verliezen en kan er zelfs toe leiden dat ze je site helemaal verlaten. Nieuwe blogberichten of nieuwswaardige artikelen zorgen ervoor dat je laat zien dat je kennis van zaken hebt en specialist in jouw vakgebied.

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om je website er actueel en relevant uit te laten zien:

  1. Gebruik moderne lettertypen en kleuren.
  2. Gebruik interactieve elementen, zoals diavoorstellingen en video’s.
  3. Zorg ervoor dat je website responsive is en er op alle apparaten goed uitziet.
  4. Gebruik creatieve navigatiemenu’s die passen bij het thema van je website.
  5. Houd je aan basisprincipes voor vormgeving, zoals symmetrie en eenvoud.
  6. Werk je inhoud regelmatig bij en actualiseer de informatie op je website.
  7. Plaats regelmatig nieuwe artikelen over trends en ontwikkelingen in jouw markt.

Door deze tips te volgen, kun je een website maken die er actueel en professioneel uitziet.

8. Gebruik pop-ups en andere vormen van reclame spaarzaam

Reclame is een geweldige manier om je boodschap uit te dragen, maar ze kan ook erg afleiden. Te veel reclame kan je pagina onoverzichtelijk maken en het lezen bemoeilijken. Of zelfs in conflict komen met de inhoud op de pagina. Het is belangrijk om spaarzaam met reclame om te gaan, zodat ze je boodschap niet verstoort. Ook kan reclame afleiden van de producten en diensten die je aanbiedt.

Een ander probleem met reclame is dat het technische problemen kan veroorzaken. Verschillende browsers en apparaten kunnen verschillend omgaan met pop-ups en andere vormen van reclame. Dus het kan zijn dat je je advertenties op verschillende platforms moet testen om er zeker van te zijn dat ze er goed uitzien en correct werken.

9. Bied een verscheidenheid aan betalingsmogelijkheden

Voor diverse betaalmethoden aan te bieden aan je klanten, maak je het hen gemakkelijk om te kunnen betalen. Dit kan betaling per credit card, iDeal, PayPal, of achteraf betalen inhouden. Je kunt ook afbetalingsregelingen aanbieden of kortingen voor klanten die vroeg betalen. Ook is een nieuwe trend dat steeds meer winkels de mogelijkheid bieden om gespreid te kunnen betalen. Welke opties je ook kiest, zorg ervoor dat ze handig zijn en gemakkelijk door je klanten te gebruiken.

Als het om betalingsmogelijkheden gaat, gaat het erom zoveel mogelijk keuzemogelijkheden te bieden. Dit geeft je klanten de flexibiliteit om de betaalmethode te kiezen die het beste bij hun behoeften past. Het maakt het voor hen ook gemakkelijker om je te betalen, wat kan helpen achterstallige betalingen en achterstallige rekeningen te verminderen.

Welke oplossing voor betalingsverwerking je ook kiest, zorg ervoor dat ze veilig en betrouwbaar is. Je klanten rekenen erop dat je hun persoonlijke gegevens beschermt, dus moet je er zeker van zijn dat elke dienst die je gebruikt aan je veiligheidsnormen voldoet.

10. Cross-sell en upsell producten en diensten

Cross-selling en upselling zijn een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Door je klanten verwante producten of diensten aan te bieden, kun je de verkoop verhogen en de klantenbinding verbeteren.

Er zijn een paar dingen die je in gedachten moet houden bij cross- en upselling:

  1. Zorg ervoor dat de producten of diensten met elkaar te maken hebben. Een klant een product aanbieden dat geen verband houdt met wat hij koopt zal hem waarschijnlijk in verwarring brengen en kan hem zelfs afschrikken.
  2. Wees duidelijk over de voordelen van de verwante producten of diensten. Bij cross- of upsell is het belangrijk dat je duidelijk bent over de voordelen van de verwante producten of diensten. Dit betekent dat je uitlegt waarom iemand die zou moeten kopen en wat hij er aan heeft.
  3. Houd je aanbiedingen eenvoudig. Belast je klanten niet met te veel keuzes. Als je verwante producten of diensten aanbiedt, zorg dan dat de keuzemogelijkheden eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen zijn.
  4. Wees bereid om vragen te beantwoorden. Sommige klanten kunnen vragen hebben over de verwante producten of diensten die je aanbiedt. Zorg dat je bereid bent om eventuele vragen van hen te beantwoorden.
  5. Maak het financieel aantrekkelijk. Door een korting te geven bij afname van meerdere producten of product combinaties samen te stellen, zal men eerder geneigd zijn om de aangeboden deal te accepteren.
  6. Wees niet opdringerig. Het is belangrijk om beleefd en niet opdringerig te zijn bij cross-selling of upselling van producten of diensten. Als de klant niet geïnteresseerd is, laat hem dat dan weten en ga verder.

Door deze tips op te volgen kun je de verkoop verhogen door cross-selling en upselling van verwante producten en diensten.

Hoe ga jij het conversiepercentage verbeteren?

Begin vandaag nog met het toepassen van bovenstaande tips en verhoog jouw webshop conversies. Wanneer jouw conversiepercentage steeds verder verbeterd zal jouw marketing budget ook steeds meer rendement opleveren. Dit werkt als een vliegwiel, waarbij je ook weer meer kunt investeren. Hierdoor zou je je ook kunnen gaan richten op duurzame marketing strategieën en kanalen, zoals zoekmachine optimalisatie (SEO). Zo ben je klaar voor de toekomst en beperk je het risico door je kansen te spreiden over meerdere kanalen.

Want kun jij je broek omhoog houden wanneer jouw SEA campagne instort, jouw website niet meer bovenaan in Google staat, jouw fysieke winkel (tijdelijk) dicht moet of social media account gehackt is?