Local SEO? Wat is het? En hoe werkt het? Wij zorgen ervoor dat je lokaal wel goed gevonden wordt.
Wat is Local SEO?
Local SEO, oftewel lokale SEO, is het proces van het optimaliseren van je online inhoud en aanwezigheid om meer klanten aan te trekken van plaatselijk gerelateerde zoekopdrachten. Het is een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie van elk klein bedrijf, want bijna de helft van alle zoekopdrachten heeft een lokale intentie.
Dat betekent dat als je met de website van je bedrijf hoog in de zoekresultaten wilt komen te staan, je moet optimaliseren voor lokale zoekwoorden en zinnen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je lokale SEO te verbeteren en je concurrentie voor te blijven.
Kort samengevat is lokale SEO de sleutel tot het genereren van meer bezoekers, leads of verkopen van klanten in je omgeving. Als je je website niet optimaliseert voor lokale SEO, laat je een grote kans liggen om je bedrijf te laten groeien.
Voor wie is local SEO?
Lokale SEO is voor bedrijven die gevonden willen worden door klanten in een bepaald geografisch gebied. Als je een fysieke locatie hebt of klanten bedient in een bepaalde regio, dan kan lokale SEO je helpen met die klanten in contact te komen.
Is local SEO belangrijk voor mijn bedrijf?
Lokale SEO is belangrijk omdat het je in staat stelt zichtbaar te zijn voor zoekopdrachten die relevant zijn voor je bedrijf. Bijvoorbeeld, als iemand zoekt naar “loodgieters in Arnhem”, dan wil je er zeker van zijn dat je loodgietersbedrijf (gevestigd in Arnhem of omstreken) in de zoekresultaten verschijnt
Een andere reden waarom lokale SEO zo belangrijk is, is dat mensen geneigd zijn bedrijven te vertrouwen die dichter bij hen in de buurt gevestigd zijn. Door goed in de zoekresultaten gepositioneerd te zijn voor lokale zoektermen, heb je meer kans op leads en conversies van mensen die op zoek zijn naar jouw bedrijf.
Weet jij wat jouw huidige zoekwoord posities zijn en hoe hoog je in Google staat?
Hoe werkt lokale SEO?
Lokale SEO maakt gebruik van allerlei technieken om zoekmachines te helpen je website te vinden en te indexeren voor zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf en je locatie. Deze zoekmachine optimalisatie technieken omvatten zaken als het toevoegen van je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAP) aan je website en ervoor zorgen dat die overal op het web consistent zijn. Ook qua content zijn er heel veel optimalisatie technieken te bedenken. Een juiste content marketing strategie is daarbij essentieel.
Wat zijn de voordelen van lokale SEO?
Er zijn veel voordelen wanneer je je website optimaliseert voor lokale zoekacties, waaronder:
- Verhoogde zichtbaarheid in zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs)
- Meer verkeer naar je website
- Grotere betrokkenheid bij je doelpubliek
- Grotere naamsbekendheid
- Grotere klantenbinding
Hoe kan ik mijn lokale SEO verbeteren?
Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om je lokale SEO te verbeteren:
- Zorg ervoor dat je NAP gegevens consistent zijn op het hele web
- Optimaliseer je website voor relevante zoekwoorden inclusief vestigingsplaats en regio
- Voeg specifieke pagina’s per vestiging of werkgebied aan je website toe
- Claim en optimaliseer je bedrijfsvermeldingen op directories als Google My Business en andere lokale bedrijvengidsen
- Raak betrokken bij je plaatselijke gemeenschap
- Moedig klanten aan een beoordeling of review te schrijven op je eigen website of van derden (bijvoorbeeld: Trustpilot, Kiyoh of Thuiswinkel)
- Gebruik structured data op je website
- Optimaliseer je afbeeldingen voor SEO
- Promoot je inhoud op sociale media
- Implementeer een SEO-vriendelijke URL structuur
Local SEO marketing tips
Hier zijn wat tips over hoe je met lokale SEO aan de slag kunt:
1. Optimaliseer je website voor lokale zoekwoorden
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je lokale SEO te verbeteren is zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor plaatselijke zoekwoorden. Neem deze trefwoorden op in je paginatitels, metabeschrijvingen, koppen, en in de hele inhoud van je website.
2. Voeg je bedrijf toe aan online directories
Je bedrijf toevoegen aan online directories is een geweldige manier om je plaatselijke SEO te verbeteren. Zorg ervoor dat je nauwkeurige en actuele informatie over je bedrijf vermeldt, zoals je naam, adres en telefoonnummer (NAP). Hoe meer backlinks je website heeft, hoe hoger je in Google komt te staan. Althans, mits je de juiste linkbuilding strategie toepast en kwalitatief goede backlinks verzamelt.
3. Claim je Google Mijn Bedrijf vermelding
Als je je Google Mijn Bedrijf vermelding nog niet geclaimd hebt, is dit het moment om dat te doen. Met deze gratis vermelding kun je bepalen hoe je bedrijf in de zoekresultaten verschijnt. En dat is essentieel voor lokale SEO.
4. Word vermeld in lokale directories
Behalve online directories zijn er ook een aantal lokale directories waarin je je kunt laten opnemen. Deze directories kunnen helpen je lokale SEO te verbeteren door je kansen om gevonden te worden door potentiële klanten te vergroten.
5. Gebruik sociale media om je bedrijf te promoten
Sociale media is een geweldige manier om met potentiële en huidige klanten in contact te komen. Als je ze effectief gebruikt, kunnen ze ook helpen je plaatselijke SEO te verbeteren. Zorg ervoor dat je kwaliteitsvolle inhoud plaatst die plaatselijke zoekwoorden en zinnen bevat, en wees actief in relevante sociale media groepen.
Door deze tips op te volgen, kun je je lokale SEO zelf gaan verbeteren en meer klanten aantrekken van lokaal gerelateerde zoekopdrachten.
Schakel je liever een local SEO specialist in?
Als je hulp nodig hebt met local SEO, neem dan contact met ons op. Onze marketeers zijn gespecialiseerd in lokale SEO. Wij kunnen je helpen een effectieve marketing campagne op te zetten. SEO campagnes die gericht zijn op je lokale en regionale markt. Ook zorgen wij ervoor dat de voortgang en resultaten eenvoudig bij te houden zijn.